Kontynuując odpowiedź na pytanie „Czym różni się Nasz produkt od standardowego programu płatności F110?” – Przedstawiamy Państwu kolejną porcję specjalistycznych odpowiedzi w poniższym artykule. Czyli jak zrealizować cały proces płatności uruchamiając jedną transakcję. Zachęcamy do poświęcenia kilkunastu minut na lekturę! 😊
Spis treści
Zarządzanie dokumentami
W pierwszej części artykułu zostało przybliżone działanie ekranu selekcji oraz jednej z funkcjonalnych zakładek „Fintiera Payment Cockpit”, czyli Propozycje płatności. Tym razem skoncentrujemy się na charakterystyce zestawu funkcjonalności umieszczonych w następujących zakładkach:
- Pliki do podpisu
- Pliki do wysłania
- Pliki wysłane
- Dokumenty zapłacone
Część funkcjonalności, dostępnych w zakładce „Propozycji płatności”, jest dostępna również w pozostałych zakładkach, w których opracowujemy wygenerowane pliki. Ze względu na to, że zostały one szczegółowo omówione w artykule pt. „Standardowy program SAP F110 a kokpit Fintiera. Czym się różnią? Część ½” nie będę ponownie zagłębiać się w możliwości jakie dają użytkownikom. Osoby zainteresowane zapraszam do zgłębienia lektury poprzedniego artykułu.
W odpowiedzi na potrzeby kontroli plików, które wysyłamy komunikacją typu Web Services, opracowaliśmy dedykowaną zakładkę, w której znajdziemy wyłącznie pliki wymagające podpisu certyfikatem bankowym. Znaczącym udogodnieniem jest to, że operacje możemy wykonywać masowo oraz to, że podczas wykonywania podpisu, nadal znajdujemy się w Kokpicie płatności. W wariancie pełnej integracji nie musimy logować się do bankowości elektronicznej celem autoryzacji przelewów. Po wywołaniu mechanizmu do podpisu pliku/ plików z certyfikatu autoryzacyjnego, zgodnie z konfiguracją procedury przypisanej do danego pliku, zostaje uruchomiona dedykowana aplikacja.
W niej podpisujemy paczkę przelewów wykorzystując certyfikat kwalifikowany lub niekwalifikowany (bankowy), np. poprzez podanie kodu pin do tokenu. Jeśli plik wymaga kolejnego podpisu (zasada czworga oczu), to użytkownik otrzymuje informację o wymaganej dodatkowej autoryzacji. Po osiągnięciu maksymalnego poziomu podpisu, przewidzianego w danej procedurze bankowej, plik zostaje przesłany do kolejnej zakładki, czyli „Pliki do wysłania”.
Opracowane pliki w formacie XML z obowiązkiem podpisu oraz pliki płaskie spotykają się ponownie w zakładce „Pliki do wysłania”.
W tym miejscu są one w pełni przygotowane do wysyłki do systemu bankowości elektronicznej lub na foldery sieciowe.
Lepiej niż w standardzie SAP
Przewagą nad standardem SAP jest to, że wszystkie pliki, które interesują Nas na dany dzień do wysyłki, możemy:
- Zweryfikować po kątem poprawności parametrów na jednej planszy (potocznie określonej zakładką Kokpitu płatności)
- Zawsze mieć pewność, że otrzymamy ostrzeżenie z listą plików, które próbowaliśmy wysłać, ale z jakiegoś powodu zostało to uniemożliwione (szczegółowy opis napotkanego problemu)
- Masowo, za pomocą dwóch kliknięć wykonać proces wysyłki plików na foldery sieciowe i do banku (niezależnie od ilości, proces zajmuje tyle samo czasu)
Po wysyłce, uzupełniana jest historia opracowania dla pliku o pomyślnie wykonaną operację, do której mamy elastyczny dostęp bezpośrednio w Kokpicie. Dodatkowo, w przypadku komunikacji BWS (Bank Web Service), zapisywana zostaje odpowiedź z banku (komunikatem XML), która jest dostępna do podglądu dla użytkownika bezpośrednio z poziomu naszego rozwiązania.
Co z plikami, których nie udało się wysłać poprawnie lub mamy świadomość, że nie można wysłać ich standardowym kanałem?
Uruchomiliśmy również dostęp bezpośrednio z naszego Kokpitu do tzw. „wysyłki awaryjnej”, która pozwoli wykonać proces. Zastosowaliśmy również odpowiednie zabezpieczenia, w postaci komunikatów z zapytaniami, które należy zatwierdzić. Dopiero wtedy Kokpit uruchomi wysyłkę plików płatniczych.
Gdy pliki zostaną poprawnie wysłane do banku, znajdują się na pierwszym poziomie szczegółowości zakładki „Pliki wysłane”. Kluczową funkcjonalnością na tym etapie opracowania jest „Aktualizacja statusu płatności”, która informuje Nas o bieżącym Statusie realizacji płatności.
Mechanizm zapytania o status działa w sposób zależny od metody komunikacji, jaką został wysłany plik. Dla plików wysłanych np. na foldery sieciowe, status aktualizuje się po rozliczeniu pozycji z zaksięgowanego wyciągu bankowego, zaś w przypadku komunikacji typu Web services, plik otrzyma zaktualizowany status po zrealizowaniu lub odrzuceniu przelewu w Banku (po sesji wychodzącej). Dzięki temu mamy możliwość przejrzystej prezentacji statusu plików wysłanych:
- Zrealizowane kompletnie
- Zrealizowane częściowo
- W realizacji
- Odrzucone
- Usunięte zlecenia płatnicze
…i oszczędzamy mnóstwo czasu oraz łatwiej nam zachować „porządek i ład podczas codziennej pracy”.
Co z dokumentami zapłaconymi?
Ostatnia, ale w perspektywie użytkowania nie mniej ważna od pozostałych – zakładka „Dokumentów zapłaconych”. Elastyczne wyszukiwanie dokumentów według różnych kryteriów, następnie generowanie raportu na jednej planszy, z możliwością globalnego filtrowania, które ułatwia użytkownikowi analizowanie plików.
Podsumowana lista propozycji i plików ze wskazanym dokumentem, która została odfiltrowana na podstawie parametrów scharakteryzowanych w poprzednim kroku, dodatkowo aktualizuje liczniki w etykietach zakładek, w których znajdują się dokumenty. Znaczącym udogodnieniem jest to, że dodatkowe „wodotryski” dotyczące przechodzenia pomiędzy zakładkami dla zaznaczonych dokumentów, jesteśmy w stanie dostosować według wymagań klienta.
Po wyborze interesującego Nas dokumentu/ dokumentów, nakładany jest filtr globalny, który na pozostałych zakładach powoduje wyświetlenie tylko tych propozycji/plików/przelewów, z których pochodzą wybrane wcześniej dokumenty. Po wykonaniu filtrowania, dynamicznie zmieniają się etykiety zakładek z liczbą dostępnych pozycji dla wybranych zakresów.
Podsumowanie: Korzyści
Główne korzyści, jakie osiągają osoby zajmujące się opracowaniem procesu płatniczego, to przede wszystkim: elastyczność, ergonomia, bezpieczeństwo i szybkość. Nasz produkt posiada każdą z tych cech, opracowaną na najwyższym poziomie. Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości, chętnie przygotujemy dla Was dedykowany webinar, podczas którego możecie przekonać się, czy Nasze rozwiązanie jest w stanie sprostać trudnościom z jakimi borykają się Pracownicy Waszej firmy podczas codziennej pracy.
Dzięki odpowiedniej analizie oraz organizacji, możemy wspólnie usystematyzować proces, a pierwsze korzyści zastosowania rozwiązania „Fintiera Payment Cockpit” zauważycie już podczas początkowych etapów wdrożenia. Po upływie kilku miesięcy od zakończenia wdrożenia, nie będzie żadnych wątpliwości, czy podjęta decyzja była słuszna!
Autor: Joanna Borusiewicz
Obserwuj nas na LinkedIn