Fintiera Zatory płatnicze
Fintiera Zatory płatnicze to unikatowy produkt na rynku SAP, spełniający założenia ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, w tym sprawozdania o terminach zapłaty oraz informacji detalicznych wymaganych przez UOKiK. Wprowadzone zmiany mają na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk, aby termin zapłaty był bardziej respektowany. Głównym celem towarzyszącym wprowadzonym zmianom jest wyeliminowanie opóźnień w płatnościach. Zwłoki w płatnościach odbijają największe piętno na małych polskich przedsiębiorstwach, które często są uzależnione od małej ilości klientów ze względu na zasoby ludzkie jakimi dysponują.
W celu ograniczenia zatorów płatniczych, opracowane rozwiązanie gwarantuje:
- Kompleksowe rozwiązanie umożliwiające przygotowanie sprawozdania rocznego o praktykach płatniczych w transakcjach handlowych składanego do 30 kwietnia
- Rozbudowaną warstwę prezentacji danych pozwalająca na sprawne uzgodnienie sprawozdania oraz przygotowanie detalicznej odpowiedzi na zapytania UOKiK
- Bieżące monitorowanie łącznego nadmiernego opóźnienia w spełnianiu świadczeń za dowolnie wskazany okres
- Dedykowane narzędzie do kalkulacji odsetek i rekompensat w zakresie opóźnionych świadczeń niespełnionych oraz nieotrzymanych
- Elastyczne mechanizmy kontroli terminów zapłaty w odniesieniu do statusu kontrahenta (mikro, mały, średni, duży etc.)
Korzyści w obszarze sprawozdania do UOKiK, jakie wynikają z zaimplementowania opisywanego rozwiązania Fintiery:
- Czas – pełna automatyzacja w zakresie przygotowania wymaganego sprawozdania o terminach zapłaty w systemie SAP
- Kompletna implementacja założeń ustawy o zatorach płatniczych – parametryzacja kryteriów przedmiotowych i podmiotowych, zinterpretowana i zaprezentowana w dwóch odrębnych układach
- Elastyczność zagwarantowana w standardzie – obsługa różnorodnych mechanizmów księgowań i rozliczeń dokumentów występujących w modelu biznesowym realizowanym przez przedsiębiorstwo
- Precyzja – detaliczna analiza łańcucha rozliczeń, która umożliwia właściwą identyfikację sposobów spełnienia świadczenia w odniesieniu do części faktury
- Wiarygodność – układy uzgodnieniowe i detaliczne sprawozdania umożliwiają weryfikację danych w transakcjach handlowych na etapie przygotowania danych
Sprawdź nasze rozwiązanie, które zostało stworzone po to, aby pomóc spełnić wymogi prawne oraz usprawnić proces raportowania praktyk płatniczych w twoim przedsiębiorstwie. Rozwiązanie pozwala przy możliwie najniższych nakładach pracy efektywnie identyfikować, wykazywać oraz eliminować zatory płatnicze powstałe w obszarze zobowiązań i należności. Tylko od ciebie zależy na jakie rozwiązanie postawisz w twojej firmie, ale zanim podejmiesz decyzję, umów się z nami na dedykowany warsztat i sprawdź jak radzimy sobie zarówno z tymi specyficznymi i trudnymi przypadkami. Na jakich kluczowych elementach skupia się rozwiązanie?
- Czas - Gotowość systemu do przygotowania natychmiastowej odpowiedzi na zapytanie ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Monitoring - bieżące raportowanie łącznego opóźnienia w spełnianych świadczeniach pieniężnych
- Zgodność z złożeniami ustawy - możliwość kalkulacji odsetek i rekompensat dla należności i zobowiązań wg właściwych stóp w odniesieniu do statusów kontrahenta
- Walidacje systemowe - kontrola parametrów płatności na etapie ewidencji dokumentów
- Uniwersalność informacji - analityka biznesowa w zakresie własnych praktyk płatniczych
- Raport roczny w strukturze wymaganej przez sprawozdanie o terminach zapłaty wraz z raportem uzgodnieniowym pozwalającym na merytoryczną weryfikację przygotowanych danych
- Dodatkowy raport detaliczny zapłaconych (w tym częściowo) i niezapłaconych faktur dostawców i odbiorców z danego okresu, ze wskazaniem odpowiadających im dokumentów płatności oraz potrąceń
- Rozbudowany mechanizm analizy rozliczeń z uwzględnieniem m.in. płatności częściowych, korekt, kompensat i zaliczek, różnych metod rozliczeń dokumentów
- Przechowywanie statusu kontrahenta w danych podstawowych (mikro, mały, średni, duży, podmiot publiczny, leczniczy)
- Kalkulacja odsetek ustawowych, odsetek od opóźnień i rekompensat w oparciu o utrzymywane w SAP dane rynkowe, wraz z prostym mechanizmem ich aktualizacji
- Bieżące monitorowanie łącznego opóźnienia na potrzeby kontroli limitu nadmiernego opóźnienia w spełnianych świadczeniach, za dowolnie wskazany okres
- Mechanizm kontroli terminu płatności oraz statusu dostawcy w fakturach księgowanych online ze standardowych transakcji
- Automatyczne dostosowanie terminu płatności do maksymalnego dopuszczalnego ustawą o zatorach płatniczych na etapie księgowania, wraz z odłożeniem oryginalnego terminu do celów kalkulacyjnych
- Komunikat dla użytkownika w przypadku braku statusu w danych podstawowych kontrahenta na etapie księgowania
Poprawna interpretacja kompensat, czyli najczęściej spotykany problem u Klientów
Częstym przypadkiem przysparzającym problemów przy tworzeniu sprawozdania są faktury kompensowane. W przypadku skompensowania całej faktury przypadek jest prosty, jednak rzadko zdarza się, żeby kwoty z różnych dokumentów odpowiadały sobie całkowicie. W bardziej skomplikowanych przypadkach, gdy z kontrahentem prowadzimy wymianę usług/towarów na większą skalę, kompensaty dostawca-odbiorca mogą występować wielokrotnie w ciągu roku i każda z kolejnych faktur może kompensować kawałki już istniejących zobowiązań. Ważne jest wtedy odpowiednie podzielenie faktury badanej na rzecz sprawozdania i przypisania występujących sposobów spełnienia wynikającego z niej świadczenia oraz odpowiednich dla każdej części dat.
W przypadku zaprezentowanym w raporcie faktura została spełniona w dwóch kawałkach poprzez przelew i kompensatę, pozostała natomiast kwota nadal wymaga zapłaty. To sprawia, że w raporcie daną fakturę należy zaprezentować w różnych przedziałach czasowych (zależnie od momentu dokonania płatności/kompensaty) oraz w rozrachunkach zarówno z dostawcą jak i odbiorcą. Rozwiązanie Fintiera Zatory Płatnicze automatycznie dzieli fakturę na odpowiednie kawałki, dla każdej z części przypisuje odpowiednią formę płatności wraz z datą obliczając jednocześnie opóźnienie spełnienia świadczenia. To pozwala na precyzyjny podział całej kwoty i umiejscowienie jej w odpowiednich miejscach (przedziałach czasowych oraz rodzajach świadczenia) w raporcie zatorów płatniczych składanym na koniec roku do ministerstwa.
Statystki w raporcie biznesowym Fintiery
Zachowanie porządku w rozrachunkach ma główne źródło w odpowiednio zaplanowanym i uporządkowanym procesie. W przypadku wykorzystania raportów pozycji pojedynczych obsługiwanych i dystrybuowanych przez system SAP, dość często okazje się, że biorące pod uwagę grupy kapitałowe, czy nawet spółki nie są one na tyle przejrzyste i uporządkowane, aby wyodrębnić faktury które „zgubiły się”. O ich istnieniu i tworzących się opóźnieniach uświadamiamy sobie dopiero w momencie, gdy zakomunikuje o tym system – wtedy z reguły jest już za późno, ponieważ płatność jest przeterminowana i tworzy się zator. W celu usprawnienia tego procesu udoskonaliliśmy nasz produkt o funkcjonalność statystyk dla płatności. Pozwala to w prosty i estetyczny sposób zobrazować respektowany średni termin zapłaty w wymaganych dniach.
Czy UOKiK pozwala na nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty?
UOKiK traktuje opóźnienia w transakcjach handlowych jako rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. Prezes urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta poprzez wprowadzenie raportowania dotyczącego zatorów płatniczych chce pomóc w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji panującej na polskim rynku. Przy zmianie niektórych ustaw należy zwrócić uwagę na to, że w perspektywie działania polityki finansowej całego kraju, mogą wnieść one wiele dobrego. Poprzez usystematyzowanie kluczowych aspektów związanych z finansami, gospodarka staje się stabilna, lepiej rozwija się, a tym samym zwalczamy rażąco nieuczciwy wobec wierzyciela okres opóźnienia płatności, który przykłada się na płynność finansową firm.
Podejście do wdrożenia rozwiązania
Wdrożenie produktu Fintiera Zatory płatnicze jest podzielone na dwa główne etapy, czyli:
- Wdrożenie oprogramowania – w zakresie Sprawozdania o terminach zapłaty
- Wdrożenie oprogramowania – w zakresie Raportowania biznesowego praktyk płatniczych i kontroli procesowych związanych z zatorami płatniczymi
Podetapy wdrożenia rozwiązania
- Analiza przedwdrożeniowa, czyli opracowanie dokumentu Koncepcji Biznesowej (KB). Głównym celem tego kroku jest kompletne i detaliczne omówienie założeń oraz wymagań dla projektu, w kontekście procesów funkcjonujących w firmie, które są powiązane z nowo implementowanym rozwiązaniem. Kluczowe są również rozszerzenia klienckie w SAP, które w dużej mierze zależą od wymagań i oczekiwań zamawiającego. Dzięki doświadczeniu, jakie posiadamy we wdrażaniu tego produktu, jesteśmy w stanie poradzić sobie z przypadkami, które na początkowym etapie projektu, wydają się krytyczne dla naszych Klientów i sprzyjają opóźnieniom w transakcjach handlowych. Produktem odbioru tego etapu jest dokument Koncepcji Biznesowej (KB).
- Realizacja wdrożenia, czyli implementacja systemowa założeń, które są zawarte w dokumencie Koncepcji Biznesowej. Następnie przechodzimy do:
– instalacji produktu – prac konfiguracyjnych – programowania rozszerzeń – testów wewnętrznych i akceptacyjnych dla danego etapu (tzw. UAT) – dokumentacji rozwiązania – uruchomienia produkcyjnego (tzw. Go-Live) - Wsparcie stabilizacyjne, poprzez które rozumiemy wsparcie użytkowników końcowych projektu na początkowym etapie eksploatacji rozwiązania produkcyjnego oraz dostosowania parametrów rozwiązania. Okres tego etapu szacowany jest na pierwsze 2-3 miesiące od daty Go-Live, w zależności od zapotrzebowania ze strony Klienta.
Zakończenie każdego z etapów projektu i akceptacja po stronie Klienta są warunkiem rozpoczęcia kolejnego przewidzianego projektem.