CEDC International – podsumowanie wdrożenia Fintiera Zatory Płatnicze

Zakończyło się wdrożenie jednego z naszych rozwiązań: Fintiera Zatory Płatnicze. Nabywcą jest firma CEDC International. Co stało u podłoża decyzji o rozpoczęciu prac? Jakie są efekty? O tym piszemy poniżej.
cedc

Spis treści

CEDC International - Profil firmy

CEDC International to największy w Polsce producent wódki oraz dystrybutor znanych marek napojów alkoholowych. Firma kontrolowała w 2021r. ok. 47% rynku alkoholi mocnych w Polsce i była głównym dostawcą wysokoprocentowych napojów. Do najbardziej znanych i cieszących się popularnością marek produkowanych przez CEDC należą m.in. Żubrówka, Soplica, Absolwent i BOLS. Natomiast poza produkcją firma zajmuje się dystrybucją win i alkoholi kolorowych, takich jak Carlo Rossi, Gancia, Grant’s, Aperol czy Remy Martin. Pozycja rynkowa firmy i status przedsiębiorstwa sprawiają, że stosowanie najnowocześniejszych metod zarządzania danymi i wspomagających je technologii jest absolutną koniecznością.  Nie inaczej jest w przypadku rozwiązań informatycznych. Dotychczasowe środowisko IT to system klasy ERP: SAP ECC.

Sytuacja przed wdrożeniem: Dlaczego Fintiera?

Potrzeba składania sprawozdania o terminach zapłaty dla wielu firm wiąże się z koniecznością przeanalizowania wszystkich rozrachunków w bardzo kompleksowym zakresie. Wraz ze wzrostem wielkości spółki/grupy i poziomu skomplikowania poszczególnych procesów księgowych rośnie trudność stworzenia takiego raportu. Istnieją firmy, których działalność jest na tyle prosta, a rozrachunki nie są rozbudowane, w związku z czym przygotowanie takiego sprawozdania możliwe jest przy pomocy podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez księgowych na co dzień. Do naszej firmy trafiają natomiast klienci, których procesy biznesowe są na tyle złożone, że przeanalizowanie wszystkich przypadków i zidentyfikowanie szczegółowo każdego łańcucha rozliczeń nie jest możliwe. Właśnie takie zjawiska spowodowały nawiązanie współpracy z CEDC International. 

Przy tworzeniu pierwszego raportu w spółce okazało się, że standardowe możliwości systemu SAP w tym obszarze są niewystarczające, aby rozwiązać wszystkie problemy, a pisanie dedykowanych, tzw. Zetowych raportów (jak nazywane są modyfikacje tworzone w SAP przez użytkowników lub ich partnerów wdrożeniowych) nie ma większego sensu: Są one albo zbyt kosztowne, albo ich wytworzenie zabiera zbyt dużo czasu. Zapytani o umotywowanie wyboru rozwiązania naszej firmy, CEDC International oznajmiło: „O wyborze Fintiery zdecydowało doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań z obszaru płatności; podczas wstępnej prezentacji (wraz z naszymi przykładami), dostawca zaprezentował najbardziej czytelne rozwiązanie dla naszych problemów.” Proponowane przez Fintierę rozwiązanie do zarządzania zatorami płatniczymi okazało się na tyle kompleksowe, a jednocześnie proste i intuicyjne w obsłudze dla użytkowników, że spełniło wymogi spółki pod względem odpowiedniej klasyfikacji rozliczeń do sprawozdania. Dodatkowo podejście w trakcie projektu, które zapewnia dogłębną analizę indywidualnych przypadków występujących w danym przedsiębiorstwie, umacnia naszych Klientów w przekonaniu, że dane, które prezentują w sprawozdaniu są prawidłowe.

Charakterystyka rozwiązanie Fintiery

Wdrożone w CEDC International rozwiązanie Fintiera Zatory Płatnicze to rozszerzenie standardowych funkcjonalności modułów finansowych systemu SAP ECC/S4H. Dzięki temu nabywca zyskuje narzędzie, które pozwala przy możliwie najniższych nakładach pracy efektywnie identyfikować, wykazywać oraz eliminować zatory płatnicze powstałe w obszarze zobowiązań i należności. W szczególności obejmuje takie funkcje jak:

  • Autorski mechanizm umożlwiający kompletną analizę łańcucha rozliczeń dla każdego dokumentu
  • Elastyczność konfiguracji rozwiązania, która pozwala na zarządzanie nim w prosty sposób
  • Automatyczne generowanie sprawozdania rocznego o terminach zapłaty w transakcjach handlowych
  • Bieżący monitoring łącznego opóźnienia w spełnianiu świadczeń pieniężnych za dowolnie wskazany okres
  • Kalkulacja odsetek i rekompensat w zakresie świadczeń niespełnionych oraz nieotrzymanych
  • Kontrola terminów zapłaty w odniesieniu do statusu kontrahenta (mikro, mały, średni, duży, publiczny, publiczny leczniczy)
  • Monitorowanie statystyk jakościowych i ilościowych dla rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami
  • Integracja z transakcjami do księgowania płatności i wyciągów bankowych w zakresie przygotowania odpowiedzi na zapytania detaliczne od UOKiK

Przebieg wdrożenia

Projekt został przeprowadzony przy współpracy zespołu konsultantów funkcjonalnych i technicznych zespołu Fintiera z Działem Księgowości CEDC przy wsparciu zespołu technicznego CEDC. Harmonogram prac zawierał fazę tworzenia koncepcji biznesowej (faza przedwdrożeniowa), w której analizowane były dokładnie wymagania biznesowe Klienta – trwała ona miesiąc i zakończyła się odbiorem dokumentu Koncepcji Biznesowej. Następnie nastąpiła faza wdrożenia raportu UOKiK – części rozwiązania, która jest narzędziem do tworzenia sprawozdania rocznego o terminach zapłaty składanego do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Ten etap zawierał prace związane z wgraniem raportu na system, konfiguracją i testami użytkowników. Następnie zespół zajął się wdrażaniem raportu biznesowego – narzędzia do kompleksowego monitorowania
i zarządzania zatorami płatniczymi. Ta faza trwała kolejne dwa miesiące i przeplatała się z pracami nad finalną wersją raportu UOKiK. Ostatnie dwa miesiące projektu upłynęły na upewnieniu się, że rozwiązanie działa poprawnie, przygotowaniu końcowej dokumentacji wraz z wieloma instrukcjami dla użytkowników oraz administratorów i ostatecznie przeprowadzeniu warsztatów z utrzymywania produktu na systemie. 

Obserwuj nas na LinkedIn

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami i artykułami.

Obserwuj nas

W trakcie projektu zespoły musiały zmierzyć się z koniecznością wypracowania nowego podejścia do kwalifikowania rozrachunków (konkretnie kompensat) w zgodzie z nowymi wytycznymi Ministerstwa, udostępnionymi dopiero około połowy stycznia. Było to duże wyzwanie, ponieważ przygotowanie końcowego raportu wymagało intensywnej pracy zespołu księgowego CEDC przy uzgadnianiu dokumentów, ale również konsultantów i programistów ze strony Fintiery, przy dostosowywaniu rozwiązania do dodatkowych wymogów. Dzięki dostępowi do prostego przełączenia klasyfikacji poszczególnych typów rozrachunków sama zmiana założeń była prostą do przeprowadzenia zmianą, natomiast w celu przetestowania i uzgodnienia wszystkich danych pod względem księgowym należało wykazać się znacznym zaangażowaniem w końcówce projektu. Z pewnością był to jeden z bardziej pracowitych okresów po stronie Fintiery.

Efekty wdrożenia

Wdrożenie Zatorów Płatniczych zakończyło się przygotowaniem i złożeniem raportu do Ministerstwa na czas, oraz uruchomieniem raportu biznesowego jako narzędzia do analizowania miejsc powstawania zatorów płatniczych w firmie, jak również pomocy przy przygotowaniu dodatkowych danych dla zainteresowanych (m. in. Zarządu). Oto ocena naszej współpracy ze strony Mai Wróblewskiej, Kierownika ds. księgowości i sprawozdawczości:

 „Mierzalne korzyści z wdrożenia rozwiązania Fintiery to ograniczenie czasu spędzonego nad przygotowaniem sprawozdania o zatorach płatniczych. Dodatkowo w trakcie projektu możliwa była ponowna analiza z doradcą pewnych transakcji gospodarczych.” W kwestii oceny samego zespołu Fintiery: „Kluczowy aspekt projektu, który podobał nam się najbardziej, to otwartość na szukanie rozwiązań – nawet jak było poruszane zagadnienie, które było mniej znane Fintierze, to analizowali i wracali z gotowymi rozwiązaniami. Dzielili się też spostrzeżeniami, które posiadają i potrafili dobrać najlepszy dla Nas wariant.

Autor: Agata Czarnota
Klient:CEDC International
Okres trwania projektu:09.2021 - 03.2022
Wersja systemu klienta:SAP ERP 6.0
Nazwa rozwiązania:Fintiera Zatory Płatnicze
Funkcjonalności rozwiązania:Raport UOKiK
Raport biznesowy
Raport kontrahentów
Długość wsparcia:2 miesiące
Liczba osób biorących udział w projekcie:Ok. 10

Wsparcie dla Twojej firmy

Twoja Firma boryka się z problemami, które powodują zatory płatnicze? Eksperci Fintiery potrafią sobie z tym świetnie poradzić. Odwiedź specjalną stronę: Zatory Płatnicze – i poznaj rozwiązania, jakie przygotowaliśmy.

Przeczytaj też podobne wpisy:

Umów się na specjalny webinar dla Twojej firmy!

Scroll to Top