Efektywne i elastyczne zarządzanie środkami pieniężnymi oraz limitami zadłużenia w grupie PLAY

photo by krakeinimages

Grupa Play, należąca do francuskiej Grupy Iliad, jednej z największych grup telekomunikacyjnych w Europie,  jest wiodącym dostawcą usług mobilnych, internetu stacjonarnego oraz telewizji cyfrowej. Obsługuje ponad  13,3 milionów klientów mobilnych oraz ponad
2 miliony klientów usług domowych tj. światłowodu i telewizji cyfrowej.
Ponad to oferuje kompleksowe rozwiązania ICT (Information and Communications Technologies, technologie informacyjne i komunikacyjne) oraz data center dla biznesu.

Firma nieustannie rozbudowuje najnowocześniejszą sieć mobilną w Polsce, liczącą obecnie  12 426 stacji bazowych i obejmującą niemal 100% populacji kraju. Ponadto rozwija sieć światłowodową, która docelowo ma dotrzeć do ponad 6 milionów gospodarstw domowych, zapewniając klientom dostęp do najwyższej jakości internetu światłowodowego.

Spis treści

Sytuacja przed wdrożeniem: dlaczego Fintiera?

Przyrost liczby klientów, którzy zaufali usługom oferowanym przez Play, spowodował znaczny wzrost skali biznesu. W związku z tym wykorzystywany system musiał zapewniać odpowiednie rozwiązania biznesowe. Decyzja o rozpoczęciu projektu z zakresu cash poolingu wynikała z potrzeby optymalizacji zarządzania środkami w Grupie P4  i wiązała się z koniecznością dostosowania możliwości systemowych oferowanych przez standard SAP w tym zakresie. Chodziło m.in. o rozbudowanie sposobu ewidencji zmian kapitału, naliczania i księgowania odsetek a także sposobu  integracji z wyciągiem bankowym. Szczegółowo opisujemy te aspekty w punkcie „Przebieg wdrożenia”.

Podczas wyboru dostawcy, który wspierałby zespół biznesowy oraz techniczny, Play ponownie zdecydował się na współpracę z Fintierą. Agnieszka Kolanek, właścicielka biznesowa projektu po stronie klienta, uzasadniła wybór naszej firmy, mówiąc: „Fintiera ma doświadczenie w realizacji podobnych projektów dla Play, a w trakcie poprzednich wdrożeń zawsze towarzyszyła nam doskonała współpraca i przyjazna atmosfera” (link do artykułu z poprzedniego wdrożenia: Zarządzanie ryzykiem rynkowym).

Rozwiązanie: obsługa rachunku cash pool w SAP

Głównym celem wdrożenia było zoptymalizowanie i usprawnienie obecnego procesu, z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości.

W ramach projektu wprowadzono nowy rodzaj produktu do obsługi rachunku cash pool oraz powołano interfejs do integracji z wyciągami bankowymi. Podczas opracowywania koncepcji biznesowej, kluczowego etapu projektu, użytkownicy biznesowi zgodnie stwierdzili, że zaproponowane rozwiązanie jest najbardziej dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań. Koncepcja stanowi podstawę do implementacji zmian  w systemie, dlatego zawsze przeprowadzamy ją w sposób uporządkowany, z zachowaniem najwyższej staranności.

Obserwuj nas na LinkedIn

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami i artykułami.

Obserwuj nas

Przebieg wdrożenia

Projekt trwał ponad cztery miesiące. Nasi konsultanci i programiści dołożyli wszelkich starań, aby zaprojektowane funkcje biznesowe działały bez zarzutów. Zespół projektowy firmy Play przeprowadził komplet testów, starannie weryfikując każdą funkcjonalność.
Wszystkie etapy projektu udało się zrealizować terminowo, zgodnie z harmonogramem przyjętym podczas przygotowywania oferty. Dotrzymanie terminów w projektach IT bywa dużym wyzwaniem, a opóźnienia są niestety częstym zjawiskiem.
Ciekawym aspektem projektu było to, że aktualna wersja systemu klienta nie umożliwiała wykorzystania standardowego produktu dedykowanego do obsługi cash pool, czyli systemu zarządzania płynnością finansową pomiędzy różnymi rachunkami. W związku z tym zapadła decyzja o zastosowaniu alternatywnego rozwiązania. Jego szczegóły pozostaną  tajemnicą handlową, niemniej możemy potwierdzić, że znaleźliśmy sposób na obejście tej trudności i skuteczną realizację projektu. Po raz kolejny udowodniliśmy się, że chcieć, znaczy móc.

Zespół Play, który zrealizował projekt, skoncentrował się na następujących wymaganiach i dostosowaniach:

  1. Dodanie nowego rodzaju produktu do obsługi rachunku cash pool – miał on na celu wyodrębnienie ewidencji operacji z tytułu cash poolingu.
  2. Stworzenie interfejsu z wyciągami bankowymi oraz naliczenie i księgowanie odsetek wynikających ze zmian kapitału – interfejs do modułu wyciągów bankowych ściągający każdego dnia operacje cash pool oraz automatycznie aktualizujący przepływy nominału w TRM (Treasury and Risk Management) na wskazanej transakcji określonego produktu.
  3. Stworzenie raportu do monitorowania salda cash pool – raport umożliwił stałe śledzenie salda, co pozwala na bieżąco monitorować stan płynności finansowej.
  4. Realizacja płatności naliczonych odsetek netto – system umożliwił automatyczne obliczanie i realizowanie płatności odsetek netto, co usprawniło proces rozliczeń.
  5. Stworzenie interfejsu do importu pliku Excel ze stawkami referencyjnych stóp procentowych do systemu SAP – nowy interfejs pozwala na szybkie i bezbłędne importowanie danych z plików Excel, co uprościło proces aktualizacji stawek stóp procentowych w systemie. 

Po zakończeniu projektu zawsze staramy się zebrać opinie klientów, aby upewnić się, że są w pełni zadowoleni, a wprowadzone usprawnienia rzeczywiście ułatwiają im codzienną pracę. Zespół Play potwierdził, że zaimplementowane rozwiązania spełniło oczekiwania biznesowe i zoptymalizowały proces, który w pierwotnej wersji był niewystarczający do efektywnej pracy.

Efekty wdrożenia

Korzyści płynące z realizacji projektu to przede wszystkim skrócenie czasu obsługi procesu dzięki pełnej automatyzacji ewidencji przepływów w ramach transakcji typu cash pooling oraz ograniczenie ryzyka błędów. Odpowiedź klienta w ankiecie po zakończeniu projektu nie pozostawia wątpliwości co do jego zadowolenia: „Współpraca przebiegła bardzo dobrze, szczególnie ze względu na otwartość w komunikacji i terminowość”.

To kolejny wspólny projekt zakończony sukcesem, ale mamy nadzieję, że nie ostatni. Bardzo cenimy sobie możliwość realizacji projektów dla tak renomowanych firm jak Play, ponieważ posiadają one doskonałych specjalistów, którzy angażują się w każdy etap prac, a efekty realizowanych przedsięwzięć są wyjątkowe.

Klient:P4 Sp. z o.o.
Termin wdrożenia:10.03.2024 - 13.06.2024
Wersja systemu klienta:EHP7 FOR SAP ERP 6.0
Nazwa rozwiązania:Cash pool
Liczba użytkowników:8 osób

Wsparcie dla Twojej firmy

Twoja Firma boryka się z problemami, które powodują zatory płatnicze? Eksperci Fintiery potrafią sobie z tym świetnie poradzić. Odwiedź specjalną stronę: Zatory Płatnicze – i poznaj rozwiązania, jakie przygotowaliśmy.

Przeczytaj też podobne wpisy:

Umów się na specjalny webinar dla Twojej firmy!

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Scroll to Top