LPP S.A. to polska rodzinna firma, która ubiera klientów na blisko 40 światowych rynkach – prężnie się rozwija i stale wchodzi do nowych państw, starając się osiągnąć na nich pozycję lidera. Ma pięć rozpoznawalnych i cieszących się międzynarodowo dużą popularnością marek: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Ich kolekcje są dostępne w 39 krajach: w 28 w sprzedaży stacjonarnej, a w 24 online. Sklepy stacjonarne firmy są co roku odwiedzane przez miliony klientów, którym udzielana jest pomoc w wyrażaniu swojego stylu. Liczba salonów, około 2,3 tys., jest wyjątkowo duża na tle nie tylko polskiej konkurencji.
Spis treści
Co zdecydowało o starcie projektu?
Pozycja rynkowa firmy, jej plany i rosnące wymagania rynku sprawiają, że stosowanie najnowocześniejszych metod zarządzania i wykorzystywanie wspomagających je technologii jest niezbędne. Nie inaczej jest w przypadku rozwiązań informatycznych. W zakresie wdrożenia Cash Management LPP powierzyło pracę nam: zespołowi Fintiery. Warto wspomnieć, że podczas realizacji projektu współpracowaliśmy z doskonale wykwalifikowanym zespołem Silky Coders, będącym firmą technologiczną należącą do grupy kapitałowej LPP S.A. Obecnie wykorzystywana wersja SAP to najnowszy wariant, czyli SAP S/4 HANA.
Sytuacja w LPP przed wdrożeniem: dlaczego Fintiera?
Głównym problemem, z jakim borykał się zespół spraw do zarządzania płynnością, była niewystarczająca możliwość raportowania faktycznego i prognozowanego stanu środków w poszczególnych spółkach celem zwiększenia efektywności procesu regulowania płynności
i lokowania nadwyżek w grupie. Po licznych weryfikacjach standardu systemu SAP okazało się, że jest to niewystarczające dla takiej ilości i wielkości danych. Mnogość i złożoność obsługiwanych procesów wymaga często nieszablonowego podejścia.
Weryfikacja i przegląd rynku zakończyły się wyborem rozwiązania naszego autorstwa dostosowanego do indywidualnych potrzeb klienta. Magdalena Pograniczna (proxy of the management board treasury & banking w LPP S.A.) argumentuje to następującymi słowami: „Zespół Fintiery zadeklarował najbardziej kompleksowe rozwiązanie, które w najszerszym zakresie pokrywało nasze oczekiwania względem funkcjonalności systemu”.
Obserwuj nas na LinkedIn
Obserwuj nas
Rozwiązanie: TMS Cash Management
Wdrożona technologia ma na celu podniesienie produktywności wykorzystywanego systemu SAP S/4 HANA. Głównym jej przeznaczeniem jest monitorowanie bieżącego stanu środków i wykorzystania limitów w różnych walutach, spółkach, bankach, a także raportowanie wykonania i prognozy przepływów pieniężnych za wybrany okres. Dzięki możliwości odczytu danych w trybie rzeczywistym zespół biznesowy zyskuje narzędzie, które pozwala elastycznie i sprawnie weryfikować poprawność przetwarzanych danych. Jego kluczowymi cechami są:
- dostosowanie modułu S/4 HANA Cash Management do potrzeb i przebiegu procesów LPP S.A. poprzez dodanie raportów i funkcjonalności dodatkowych,
- uruchomienie usługi WebService z opcją aktualizacji sald śróddziennych dla kompletu wykorzystywanych banków,
- zasilanie danych poprzez wykorzystanie specjalistycznych formatek,
- raportowanie stanu środków: salda bieżące lub otwarcia per rachunek, waluta, bank oraz kraj, rodzaj rachunku, z uwzględnieniem limitów overdraft,
- prezentacja stanu zadłużenia według rodzaju zobowiązania i banku, z uwzględnieniem obowiązujących limitów,
- wskaźniki płynnościowe jak np. prognozowane saldo zamknięcia w horyzoncie tygodnia, miesiąca, per waluta, kraj, spółka,
- raport codzienny zawierający informację o dostępnych funduszach z uwzględnieniem overdraftów oraz wykres prezentujący te dane w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w ujęciu miesięcznym, dane codzienne).
Przebieg wdrożenia
Wdrożenie trwało od połowy września 2021 roku do czerwca 2022. Zespół biznesowy i techniczny firmy LPP (oraz jej spółki Silky Coders) wraz z naszą załogą intensywnie pracował nad tym, żeby opracowane rozwiązanie jak najbardziej spełniało oczekiwania określone najpierw na etapie ofertowania, a następnie w trakcie opracowywania koncepcji biznesowej.
Życie jednak najlepiej weryfikuje, że wymagania mogą ewoluować, a pomysły na realizację wybranych funkcjonalności zmieniać się w trakcie trwania projektu. Czasem na początku projektu można nie zdawać sobie sprawy o zasadności rozbudowania funkcji, które znacząco ułatwią użytkowanie i administrację produktem. Właśnie takie pomysły definiujemy podczas licznych spotkań koncepcyjnych, których celem jest rozwiązanie kompletu problemów klienta, a w efekcie opracowanie modelu bliskiego ideałowi – o który trudno w każdej sferze życia 😉 Propozycje niektórych modyfikacji pojawiały się również na dalszym etapie realizacji, a wtedy staraliśmy się jak najmniej inwazyjnie przebudować funkcje zależne, żeby końcowy efekt był możliwie najbardziej satysfakcjonujący. Wspólnie z zespołami LPP oraz Silky Coders znajdowaliśmy optymalne i zadowalające odpowiedzi na komplet zdarzeń, które wystąpiły w trakcie wdrożenia, respektując ustalony harmonogram i fundamentalne założenia projektu.
Efekty wdrożenia
Mierzalne efekty, jakie udało się dotychczas uzyskać z przeprowadzonego wdrożenia, to m.in.:
- Sprawdzanie aktualnych sald bankowych – 5 RBH/tydzień.
- Raport aktualnego zadłużenia oraz wpływów od spółek zależnych – 2 RBH/miesiąc.
- Zmniejszenie pozycji gotówkowej spółek zależnych dzięki wdrożeniu i udoskonalaniu prognoz finansowych – rzędu kilkudziesięciu milionów PLN.
Średnia miesięczna oszczędność czasu po wdrożeniu rozwiązania na system produkcyjny, uwzględniając też inne korzyści poza powyższymi, to 60 RBH.
Nasza współpraca nie zakończyła się na wdrożeniu TMS Cash Management. Cały czas świadczymy wsparcie utrzymaniowe. Naszym głównym celem jest dopracowywanie rozwiązania tak, by zbliżyć się jak najbardziej do modelu „idealnego”, który będzie odpowiadał na każdy scenariusz biznesowy, a miesięczna oszczędność czasu będzie tylko rosła.
Każdemu dostawcy zależy na pozytywnej opinii jego zespołu i wykonanej pracy. Taki efekt osiągnęliśmy również w przypadku współpracy z LPP. Cytując wypowiedź Magdaleny Pogranicznej, która pełniła w projekcie funkcję lidera biznesowego: „Współpraca przebiegała bardzo sprawnie. Konsultanci są komunikatywni, dostępni i zaangażowani przez cały czas trwania projektu, również w fazie wsparcia”. Takie słowa gwarantują uśmiech i satysfakcję podobnie jak ocena zespołu LPP, że z pełnym przekonaniem poleciłby nas innym firmom.
Klient: | LPP S.A. |
Termin wdrożenia: | 09.2021 – 06.2022 |
Wersja systemu klienta: | SAP S/4 HANA |
Nazwa rozwiązania: | TMS Cash Management |
Liczba użytkowników: | +/- 60 osób, liczba stale rośnie ze względu na rozwoju firmy i powstawanie nowych spółek |
Autor: Joanna Borusiewicz
Wsparcie dla Twojej firmy
Twoja Firma boryka się z problemami, które powodują zatory płatnicze? Eksperci Fintiery potrafią sobie z tym świetnie poradzić. Odwiedź specjalną stronę: Zatory Płatnicze – i poznaj rozwiązania, jakie przygotowaliśmy.