Ponieważ okres formalnej sprawozdawczości zatorowej mamy właśnie za sobą, to mogłoby się wydawać, że nasze rozwiązanie przechodzi w fazę „snu letniego”. Nic bardziej mylnego! W poniższym artykule chciałbym udowodnić, że Fintiera Zatory Płatnicze to coś więcej niż sezonowy ekstraktor danych o praktykach płatniczych, a o jego sile w równym stopniu stanowi tzw. „Część biznesowa”.
Spis treści
Raport nie tylko dla Ministerstwa
Kiedy w połowie roku 2020 nasi dotychczasowi klienci zaczęli zgłaszać nam pierwsze problemy związane z właściwym przygotowaniem sprawozdania o praktykach płatniczych, naturalnie naszym priorytetem było przygotowanie rozwiązania przede wszystkim do tego celu. Gdy jednak w głowach naszych architektów zrodził się pomysł nowatorskiego sposobu analizy łańcucha rozliczeń od razu było wiadomo, że przygotowywany produkt ma potencjał na rozwój w kierunku całorocznego narzędzia do monitorowania terminowości rozrachunków również w ciągu roku.
Wiosną 2021 r., od razu po wsparciu naszych klientów w przygotowaniu sprawozdań za rok 2020, zabraliśmy się do pracy w celu ulepszenia naszego produktu. W efekcie powstał Raport Biznesowy, który względem znanego Raportu UOKiK dodaje szereg nowych funkcjonalności. Nowe wdrożenia Fintiera Zatory Płatnicze pod koniec minionego roku zawierały już zarówno „stary” Raport UOKiK, jak i nowopowstały Raport Biznesowy. Klienci, którzy korzystali z Zatorów od początku zdecydowali się natomiast na rozszerzenie posiadanego rozwiązania.
Elastyczny zakres danych
Raport UOKiK, który służy do przygotowania corocznego sprawozdania, konfigurowany jest w ściśle określony sposób. Oznacza to, że jego część detaliczna ogranicza się jedynie do transakcji, które w świetle interpretacji przepisów UOKiK stanowią należności i zobowiązania o charakterze handlowym. Z tego samego powodu w Raporcie nie prezentujemy transakcji o charakterze niepieniężnym. Na zdecydowanie więcej swobody możemy pozwolić sobie jednak przy Raporcie Biznesowym, w którym zakres kryteriów przedmiotowych i podmiotowych definiują użytkownicy końcowi.
Merytorycznie w nowym Raporcie możemy też definiować własne daty i okresy raportowania (według zapotrzebowania Biznesu), a także konfigurować dowolnie własne typy świadczenia (a nie jedynie te narzucone przez Ministerstwo). Daje to pewien efekt schludności, bo w ujęciu (nomen omen) biznesowym, raportowane na koniec stycznia kategorie nie zawsze są czytelne dla użytkowników. Raport Biznesowy przełamuje ten schemat.
Statystyki rozrachunków
Z naszego doświadczenia wynika, że bardzo dużo zatorów ma swoje źródło w źle ułożonym procesie. Innymi słowy raporty pozycji pojedynczych dostarczane przez SAP często nie są wystarczająco czytelne, żeby wylistować zapomniane faktury. O zaległościach dowiadujemy się po fakcie, jak „wyrzuci” nam je system. Z myślą o tym wzbogaciliśmy rozwiązanie o funkcję czytelnych statystyk płatnościowych, które możemy utrzymywać w sposób detaliczny i w różnych ujęciach.
Po co zatem jedynie raportować o zatorach, skoro można trzymać „rękę na pulsie” i ich unikać?
Więcej szczegółów w razie kontroli
Czy nasze funkcje biznesowe porzucają jednak całkowicie idee narzędzia do sprawozdań rocznych? Absolutnie nie! W przypadku otrzymania zapytania od UOKiK to Raport Biznesowy będzie stanowił doskonałe źródło informacji wprowadzając pojęcia takie jak:
- Okres obserwacji – Najczęściej trzymiesięczny i zbieżny z terminem, w który będą chcieli zagłębić się urzędnicy.
- Informacje dla UOKiK – Czyli najprościej rzecz ujmując integrację z programem płatności i wyciągów dla poszczególnych rozrachunków.
- Odsetki, kary, rekompensaty – Wyliczane zbiorczo dla okresu obserwacji, ale jednocześnie indywidualnie dla każdego kontrahenta w oparciu o jego status, formę prawną i rozrachunki, które z nim prowadzimy. O tym zagadnieniu szerzej w dalszej części artykułu.
Można zatem powiedzieć, że o ile do samego przygotowania sprawozdania rocznego wykorzystujemy dużo lżejszy (ale wciąż wzbogacany solidną dawką analityki) Raport UOKiK, to chcąc uzupełnić obraz na potrzeby własne, „na żądanie” mamy do dyspozycji kombajn w postaci Raportu Biznesowego. Oba rozwiązania łączą jednak: wspólny silnik, logika ekstrakcji danych i sposób analizy.
Statusy kontrahentów i kalkulacja odsetek
Osobny akapit należy się funkcjonalnościom dedykowanym statusom kontrahentów, gdyż samo wyliczenie potencjalnych kar i rekompensat zależy nie tylko od rozrachunków, ale również od wielkości (mikro, mały, średni, duży) oraz rodzaju (publiczny, publiczny leczniczy, inny) podmiotu. Równie istotne jest też pośrednie oparcie na stopach procentowych publikowanych przez Narodowy Bank Polski.
Do obsługi statusów oddajemy w ręce administratorów dedykowany Raport Kontrahentów, który może być, na życzenie, integrowany z podstawową kartoteką danych podstawowych.
Samo utrzymywanie stóp procentowych opieramy na standardzie SAP i wykorzystujemy je dalej w naszych transakcjach.
Warto podkreślić, że rozwiązanie zostało zaprojektowane w taki sposób, że na życzenie jesteśmy w stanie migrować informację o statusach z istniejących tabel SAP (jeżeli są już utrzymywane) lub pozyskiwać informacje z baz zewnętrznych (np. z bazy GUS w celu właściwej klasyfikacji podmiotu).
Więcej korzyści
Zainstalowanie naszego rozwiązania na system to też wiele dodatkowych atutów, które z pewnością docenią spółki lubujące się w innowacjach i szerokorozumianym raportowaniu zarządczym. Wraz z wgraniem rozwiązania na system, oddajemy administratorom zestaw rozbudowanych tabel zawierających przeanalizowane dane podstawowe, które mogą być dalej ponownie użytkowane. Sami też bardzo chętnie uczestniczymy w wypracowywaniu pomysłów „szytych na miarę”, dla których punktem wyjścia może być proponowany przez nas pakiet funkcji biznesowych.
Obserwuj nas na LinkedIn
Obserwuj nas
Podsumowanie
Wdrożeniem Fintiera Zatory Płatnicze, jak widać warto zainteresować się nie tylko wtedy, gdy przygotowanie sprawozdania rocznego stanowi dla nas trudność. Już teraz produkt rozwijany jest w kierunku narzędzia, z którego korzystać można również po sezonie sprawozdawczym, ponieważ stanowi on jedno z ulubionych rozwiązań naszych klientów. Wciąż wcielamy nowe pomysły, które pomogą wyciągnąć z niego jeszcze więcej w kolejnych wersjach.
Jeżeli opisane tu funkcjonalności wydają Ci się być interesujące to zachęcamy do „nadrobienia” poprzednich notek na blogu o tym rozwiązaniu i kontakt z nami w celu umówienia bezpłatnej prezentacji.
Autor: Marcin Ziemba
Wsparcie dla Twojej firmy
Twoja Firma boryka się z problemami, które powodują zatory płatnicze? Eksperci Fintiery potrafią sobie z tym świetnie poradzić. Odwiedź specjalną stronę: Zatory Płatnicze – i poznaj rozwiązania, jakie przygotowaliśmy.